Taggar

, , , , , ,

Idag bjuder jag in Jens Stenman att skriva lite om Vildsint, ett spännande projekt med många bra läsupplevelser. Tack för att du delar med dig lite av dina synpunkter, ordet är ditt Jens;

Jag har blivit tillfrågad om jag vill skriva lite om Vildsint.

Det är inte så lätt som det låter.

Visserligen har jag varit med ända från början, vissa säger till och med att det var min idé, men det har aldrig varit MITT projekt. Inte helt och hållet.

Vildsint är ALLAS projekt.

Ditt också – Om du vill.

Det började en gång 2010, när det inte blev någon uppföljare till Bok-SM anno 2009. Många började ge ut sina egna böcker i små upplagor om 20 exemplar eller liknande, via Print on Demand (POD) och sålde/gav dem till grannar, vänner, svärmor och andra fiender.

Idén var enkel: Om vi istället går samman 20 stycken i en novellsamling och var och en sprider den till 20 läsare får vi 400 läsare var. Och det blir billigare!

Ralph Wikland hakade på idén och tillsammans drog vi det tyngsta lasset, men med hjälp från mååånga andra.

Resultatet var överväldigande. Alla fick inte plats. Att meddela det personligen var bland det tuffaste jag gjort i mitt liv. Flera blev både arga och ledsna.

I första boken ”Vildsint” var det 39 medverkande, i andra ”Vidsint Skymningslandet” var det 44, i tredje ”Vildsint Gryning” fick vi plats med 51 och nu senast i e-xtra Vildsint, som bara finns som e-bok, är det 29 medverkande.

Det unika med Vildsint är att här kan vem som helst vara med. Du förbinder dig att skriva en så bra novell du bara kan och sedan att själv köpa ett visst antal av boken och sprida den. De flesta får lätt tillbaka sina insatta medel.

”Vildsint Gryning” kom till sist att kosta 6 kronor i tryck och ca 2 kronor i frakt hem till var och en. Vi tryckte 3 500 exemplar pocket.

Utöver det kan vem som helst, till och med den som inte har med något eget bidrag, hjälpa till med korrläsning, kommentera och hjälpa till. Alla får vara med och tycka till om omslag, baksidestexter och annat. Till och med vilka som ska komma med och vilka som inte får plats. Allt sker vid behov genom demokratiska omröstningar på nätet. (kapitel1.se)

Namnet ”Vildsint” är resultatet av en sådan omröstning. Det var inte mitt förstaalternativ, men numera är jag glad att Sara Lövestams alternativ vann. Jag har till och med glömt bort vilket mitt eget förstaval var.

”Vildsint” låter helt enkelt rätt.

Sara Lövestam ja, som vann Bok-SM 2009, hon är inte den enda kändis som medverkat i utgåvorna. Här hittar vi också Christoffer Carlsson, Daniel Luthman (alias David Larsson), Ola Lauritzon, Anders de la Motte, Åsa Jinder, Lars Rambe och Henry Bronett.

För att inte tala om alla de medverkande som efteråt fått sina egna böcker utgivna på egna förlag eller av andra. De är allt för många för att jag ska kunna räkna upp dem här!

Köp dig en uppsättning Vildsint och se efter själv vilka namn du känner igen!

”Vildsint” har jag sålt slut på, men bokeri.se sitter ännu på ett lager och där är de som billigast. ”Skymningslandet” och ”Gryning” får du enklast tag igenom ett mejl till mig på stenman.jens”at”gmail.com – De blir dina för 20 kronor styck plus porto. ”e-Xtra Vildsint” finns bara som e-bok och den hittar du hos Bokon.se under fliken ”Egenutgivet” för bara 25 kronor.

Alla eventuella intäkter går åter projektet för att hjälpa fler att få samma chans att bli utgivna. Ingen får betalt för att medverka i Vildsint. Allt arbete sker ideellt. För mig också.

Det finns såklart oerhört mycket mer att berätta om allt, men nu börjar det bli dags att avrunda det här. Jag hoppas jag väckt lite av din nyfikenhet? Har du frågor når du mig på samma adress som ovan.

Vill du själv vara med nästa gång? Se då till att bli medlem på kapitel1.se – Det är där alla nyheter släpps. Under tiden kan du roa andra med dina texter, läsa andra och kommentera, få hjälp med dina egna texter och delta i små tävlingar samt olika upptåg på forumet. Du blir alltid varmt välkomnad!

Så, då säger jag hej då till alla blivande och nuvarande författare som läser det här. Själv är jag hobbyförfattare och så lär det förbli, men jag har hjälpt runt hundratalet människor att bli publicerade. Det är, när allt kommer omkring, inte så pjåkigt det heller!

När jag är nittio kan jag ta ner mina Vildsint ur bokhyllan och visa mina barnbarn att jag skrivit en bok tillsammans med den och den och den och den berömda författaren!

Jag längtar efter att få skryta med DITT namn.

Lev och skriv väl, så kanske vi träffas någon gång, både i cyberrymden och i verkligheten!

Jag ser fram mot det!

Jens af Ekenstam Stenman

vildsint