Taggar

, , , , , , , , ,

Det poppar upp fler och fler förlag för e-böcker. En trevlig trend som gör att det är lättare än någonsin att bli publicerad, och i förlängningen lättare att bli läst. Min tanke när jag startade Balder Books var dels att kunna publicera egna e-noveller och dels att kunna publicera andras e-noveller i mån av tid. Jag ger också mina författare en generös deal, då jag önskar alla som skriver att själva få tjäna pengar på sitt slit. Det är kul att läsa noveller och roligt att hålla kontakt med duktiga författare som vill publicera under Balder Books.

Naturligtvis är jag intresserad av trender inom förlagsbranschen, både när det gäller traditionella pappersböcker och e-böcker. Jag försöker hela tiden hålla mig uppdaterad via bloggar och artiklar om ämnet, och om du som läser detta har skrivit en sådan artikel så lämna en kommentar så ska jag titta på den, eventuellt sprida länken vidare.

En av trenderna jag ser är att förlagen är försiktiga med att riskera sitt kapital. Det blir allt vanligare att författaren betalar en del av kostnaden för utgivningen. Det kostar mycket att trycka även en liten upplaga, betala för distribution och marknadsföring. En del förlag tar även betalt för att ge ut e-böcker. Det är inte samma kostnad som med pappersdito, men det kostar att sprida verket, programvara och omslag kan kosta också beroende på vilket man väljer. Ofta börjar samarbetet mellan författare och förlag med att författaren skickar in sin text för en lektörsläsning, som författaren betalar för. Om lektören gör tummen upp så fortsätter arbetet med utgivningen. När sedan verket säljer får författaren tillbaka sin insats. Förlaget har inte riskerat pengar alls. Förhoppningsvis så går författaren med vinst.

En annan sak som det talas mycket om i sociala medier på Internet är om det är bra eller dåligt med att det är så lätt att bli utgiven nu. I princip kan vem som helst med pengar på fickan ge ut en bok, köpa hjälp med att fixa manuset så att det blir presentabelt. Många varnar för att bokmarknaden kommer att översvämmas av skräplitteratur, nu när förlagen inte längre har rollen som granskare av alla manus som skrivs varje år. Samtidigt vet alla att förlagen kanske ger ut några få procent av alla manus som skickas till dem, och att bra manus kan ratas för att förlagen helt enkelt inte har resurser att ge ut allt som de skulle önska.

Jag vill gärna tro att de som är seriösa författare, som kanske under många år kämpat för att komma någonstans med sitt skrivande, vill ha en stolthet över sitt verk. Jag har inte sett någon på Facebook som skriver; ”här är min bok utgiven men läs den inte för den är skitdålig”.

Efter ytterligare något eller några år tror jag att de mindre seriösa aktörerna kommer att sanera bort sig själva ur branschen. För vilken läsare skulle köpa ännu en e-novell av en författare med bristande språkbruk och oförmåga att hålla ihop historien? Jag tror att nu i egenutgivningens tid så är det viktigare än någonsin att vara självkritisk och se till att det man skriver håller måttet. Speciellt när man väljer att skriva noveller är det viktigt att skaffa sig trogna läsare som kommer tillbaka, att vara aktsam om sitt författarnamn som är ett varumärke. Oavsett om man skriver kärleksromaner, deckare eller bara snapshot-noveller så bygger ofta en författares framgång på att hitta läsare som gillar det man skriver, som väntar på att nästa verk av författaren ska komma. Den relationen till läsaren kan man inte köpa för pengar.

Författaren är den som gör det möjligt för läsaren att för en tid kunna tänka sig in i en parallell värld, släppa loss fantasin och läsa om saker som läsaren själv kanske aldrig upplevt. Det ska uppstå en magi mellan läsare och författare när det är som bäst.

Men hur når man ut till läsare? Det går att sprida reklam i diverse medier, be vänner dela länkar, blogga o.s.v. Idag googlar de flesta när de söker något, det är underskattat. Se till att du nämner ditt varumärke, ditt författarnamn, och din bok ofta i sociala medier på nätet. Var inte rädd för att använda #hashtag för att få bra träffar på sökmotorer. När du publicerar själv på nätet så använd alla möjligheter att sätta etiketter på din bok, att skriva så mycket du kan i beskrivningen av objektet för att fler sökord ska kunna knytas till just din bok. När du väl fått en skock trogna läsare kommer de att söka efter din nästa bok.

Det här med e-böcker är Big Business på alla sätt. Både att skriva och att ge ut åt andra. Kan man sedan som en del förlag få författaren att stå för kostnaden så är det en nästan riskfri investering. De rika har under historiens gång setts som de sköna konsternas beskyddare även om de inte alltid förknippas med god smak. Idag kan vem som helst bli publicerad och få läsare, antingen om man har pengar att investera i sin egen utgivning, eller tid. Det är gratis att lägga upp sina böcker på olika plattformar; du betalar när du säljer. Jag tror att de som varnar för detta med att branschen ska svämma över av skräplitteratur är fel ute. Jag vet vilket jobb det är att skriva, läsa och redigera sin text gång på gång. Det förekommer också författare som blir publicerade trots att deras verk kanske inte riktigt håller måttet, även från traditionella förlag. Förlagsbranschen är inte längre en plattform för vissa utvalda, idag tack vare Internet ligger världen öppen för dig och mig. Vill man vara med är det bara att hoppa på tåget!

Kicki Karlén