Taggar

, , , , , , , , , , , ,

I den kommande veckan kommer flera noveller upp på Amazon! Jag har också bjudit in en gästbloggare som är författare, håll koll här på bloggen i veckan. Jag är nu färdig med min berättelse Leka Doktor, en ganska lång berättelse på över 25 000 ord, jag vet inte riktigt om jag ska lägga upp den som kortroman eller lång lång novell. Troligtvis blir den publicerad som kortroman. På engelska finns ett format som kallas novella där den skulle platsa, tror inte vi har motsvarande på svenska. 
Jag läste att det finns ett format nu som kallas novellett, som är en mycket kort novell. Det är lite förvirrande att lägga upp böcker på en engelskspråkig sida men eftersom de är på svenska så vill jag marknadsföra dem på svenska för att inte förvirra läsarna. 
På berättarskolans blogg hittade jag en måttstock för att bedöma längden. Du kan hitta den genom att följa denna länken:

http://berattarskolan.se/sa-lang-ar-en-novell/

I stort sett spelar det ingen roll vilket formatet är för historien som sådan, men det är nödvändigt att man inte lurar köparen när man säljer en e-bok på nätet. Det är inte alltid lätt att bedöma efter sidantal heller; det ändras en del i konvertering till olika e-bokformat.

Men det känns skönt att ha fått till en lite längre berättelse som Leka Doktor, även om det är en vanlig vardagsberättelse med erotiska inslag. Den innehåller en konflikt, huvudpersonen är hypokondriker och blir förälskad i en läkare. Hon har svårt att koppla av tillsammans med honom för hon inbillar sig att hon har alla möjliga sjukdomar som hon tror att han upptäcker när de ska älska med varandra. Han har också ett åtagande som han bestämt innan de träffas, något han måste göra. Dessutom blir hon skadad under ett överfall och behöver hjälp. 

Håll utkik efter den, texten är färdig och redigerad, nu ska jag göra omslag. Det finns en annan erotisk novell från Balder som ligger uppe för granskning på Amazon, länk följer så fort den blir publicerad. I morgon ska jag formatera ännu en utmärkt novell jag fått på mejl och börja skissa på omslag; sedan har jag två inskickade erotiska noveller kvar att lägga upp, så jag har inga fritidsbekymmer den här veckan heller … 

Kicki Karlén