Taggar

, , , , , , ,

Min skrivarvän Johnny Ekström gör ett blogginlägg här om skrivande. Hur det kan börja, och det viktigaste av allt; man ska aldrig ge upp även om det ibland är motigt. Det viktigaste är att skriva på, just för att det är så kul. Nu lämnar jag ordet till Johnny:

Om jag ska vara ärlig, och det ska man vara, så trodde jag aldrig att jag skulle komma så här långt när jag skrev min första berättelse för några år sedan. När jag tänker efter så har jag skrivit i hela mitt liv, men aldrig tänkt på att det skulle publiceras. På Åttiotalet var jag med och skrev ett antal Midnattsrysare för en radiostation. Dessutom spelade jag i ett rockband och skrev texter till en del låtar.

Så för cirka åtta år sedan for skribenten in i mig, eller var det en demon? Under många år läste jag nog 2 -3 böcker i veckan. Alla dessa historier blandades runt i skallen och till slut måste röran komma ut. Röran av bokstäver stuvades om och blev min egen stil. Det var helt enkelt ett behov som måste tillfredsställas.

Jag började skriva. Först en novell och efter det en hel bok på 450 sidor. Det var som att öppna en fördämning. Efter det blev det ytterligare en bok. Som en droppande kran kom det sedan en del kortare berättelser. Jag älskar att ha med något mystiskt i mina berättelser. Första boken är en blandning av kriminalare och fantasy och SF. En salig blandning. Har försökt att skriva lite socialrealism också, men det är roligare att skriva skräck, fantasy och SF.

I december förra året gick jag med i sajten Kapitel1. där fick jag snabb, konstruktiv kritik på mina texter. Där har jag lärt mig oerhört mycket på den korta tid jag varit med där.

Mina favoritförfattare är Stephen King, Dean R Koontz, Dennis Lehane och Harlan Coben m.fl.

Stephen King är husguden. Hans bok ”Att skriva” är en bibel för mig.

En sak han skriver i den boken är ”Ta aldrig lätt på ditt skrivande”. Det är en ledstjärna för mig.

Just nu har jag min första bok ute hos några förlag. Jag har fått fyra refuseringar så här långt. Återigen. Stephen King hade en spik inslagen i väggen där han fäste alla refuseringsbrev han fick. Till slut fick han byta ut spiken mot en större spik för att få plats med alla. Det gäller att inte tappa modet. Det är bara att fortsätta skriva och lära sig att hantera verktygen bättre.

Jag tackar BALDERS BOOKS för att jag har fått komma ut i ljuset.

Det är tur att det finns människor som vågar satsa på E böcker. Vår tids litterära Pionjärer.

Johnny Ekström.