Taggar

, , , , , , ,

Inspiration och skrivartips

När jag skriver fiction finns det inspiration i allt som händer omkring i livet. Det är gratis, bara att ta för sig. Jag kan möta en människa, i verkligheten eller på nätet som berättar en historia jag vill utforska i min fantasi. Det är viktigt att tänka sig för, att inte berätta rakt av om ett förtroende eller skriva en text där någon lätt kan kännas igen.

Men det fina med att vara författare är just att kunna lägga till och dra ifrån. Jag kanske tycker att huvudpersonen inte skall bo i den där trista lägenheten hon har, så jag ger henne en skamfilad husvagn istället. Hon är en kreativ människa som gillar att fixa och dona, när man kliver in i hennes husvagn är det som att kliva in i ett slott. Hon har kuddar i siden och sammet, små lampetter av kristall och fiffiga förvaringslösningar för sina prylar och pinaler. Ingen kan ana att den är så fin inuti när man ser dess skamfilade yttre, precis som ingen kunde ana att hennes lägenhet var fantastisk när man ser det gråa hyreshuset den ligger i. Här har jag använt mig av min fantasi och författarens frihet för att göra om hennes hem.

Min huvudperson är lång, smal och blond i verkligheten. I min historia är hon lång, klädsamt mullig med ostyriga röda lockar. Nu kan man inte känna igen hennes utseende heller. Jag fabulerar vidare. Historien handlar om när hennes man kommer tillbaka efter att ha varit dödförklarad efter Estoniakatastrofen. Detta är ett begrepp, det kan jag använda. Jag känner inte hennes man; men jag känner henne och kan lätt lägga tankar och ord på hennes motsvarighet i min novell.

Där har hag ett uppslag till en historia jag vill berätta. Jag vill att min historia ska beröra, att den ska ha en viss igenkänningsfaktor och att läsaren ska gilla min huvudperson som jag kallar för Gittan i novellen. Egentligen kanske hon heter Marianne och inte är ett dugg konstnärlig, men historien hon berättar får mig att fantisera vidare och skriva ner den i min tappning.

Denna inspiration finns runt omkring oss, om man bara lyssnar på omgivningen. Det sägs att många författare börjar en 500-sidors roman genom att säga; tänk om? Det är ett utmärkt knep. Tänk om någon som blivit dödförklarad inte dog? Han flöt i land på Lettland med minnesförlust. Han flöt iland på Gotland och träffade en kvinna han föll för. Han tog en annans identitet och pass i tumultet där på båten, för han var trött på sitt gamla liv. Men en dag vill han tillbaka till sin fru. Hon har sörjt, hon har saknat och gått i sorgterapi och slutligen börjat acceptera förlusten, då kommer han tillbaka! Vad händer då? Vad vill hon nu? Tänk om hon sadlat om och blivit homosexuell, eller om hon gått i kloster? Tänk om hon inte alls är glad? Tänk om hon äntligen lyckats komma in på en designskola i London och tänkt använda hans livförsäkring för att uppfylla en dröm hon haft i tjugo år? Tänk om hon hellre vill ha sin framtid, sin skola och pengarna än honom, vad gör hon då?

Tänk om är således en ypperlig fråga att ställa sig när man vill komma igång med en historia. En annan bra fråga är varför. Varför ser den killen så ledsen ut? Varför köper den mannen två flaskor svindyrt bordeaux-vin och tre alkoläsk? Varför har dom en så ful hund när de har en flott bil och dyra kläder? Varför sitter han alltid på bänken utanför huset och super, varför går han inte in i lägenheten? Hon i fyran, varför går hon aldrig ut?

Det jag vill ha sagt är att när man väl har bestämt sig för att vara författare finns det fler historier att berätta än man har tid till. Det räcker med att titta ut genom fönstret, åka buss till staden, gå en sväng på Ikea, ta en fika, titta och lyssna på folk. Men tänk också på att alltid vara försiktig så du inte skadar någon, inte pekar ut någon och inte sårar dina närmaste. Ändra namn, utseende och yttre miljö men använd gärna berättelsen, eller vad du tror hände egentligen eller varför inte vad du tycker borde ha hänt.

Som författare är man fri att älska med vem man vill. Man är fri att se på när vem som helst älskar. Man har insyn i privata saker hos sina karaktärer, deras tankar, deras korrespondens och ekonomi. Man ser alla deras hemligheter, och kan välja vilka man vill föra vidare. Att vara författare är att vara som Gud i en egen värld, att ha makt över vem som ska leva och vem som skall dö.

Missbruka aldrig denna gåva, använd din fantasi till 80% av historien, god ton till 10% och en gnutta sanning i 10%. Det sägs i diverse råd till författare att man ska skriva om sådant man känner till för att verka trovärdig. Det är ett gott råd. Men tänk efter vad det egentligen innebär. Vissa författare som till exempel John Grisham skriver lunta efter lunta i advokatmiljö, andra som Leif GW Persson skriver lika mycket i polismiljö, och de säljer böcker. Att läsarna blir trogna och kommer tillbaka beror på att de fått det de betalat för; en genre de gillar som är välskriven och som de kan tro på när de läser. Det är viktigt att tänka på att författaren måste ha alla svar för att skriva trovärdigt, för att berätta historien på bästa sätt. Därför skriv om det du känner till. Även om du skriver fantasy och liknande genrer; tänk efter först så du kan visa läsaren bilden du har i ditt huvud. Strukturera miljön och använd sådant som finns omkring dig så långt det går.

Du kanske har ett trist jobb som lokalvårdare på ett kontor. Så skriv om slentrian och tristess i jobbet, om drömmen efter något bättre, vem vet du kanske har en dröm om en resa du sparar till. Eller så är du fantastiskt duktig på bridge, eller din mamma kanske var sömmerska på en fabrik, du vet precis hur hennes dagar var för hon har berättat det varje kväll när hon kom hem. Din bror är kanske yrkesmilitär eller dagbarnvårdare, vad berättar han? Det är skillnaden mellan att skriva om sådant man känner till och om sådant man faktiskt gör själv. Det viktiga är att förmedla det till läsaren som om det är absolut sant.

Jag kommer framöver att recensera böcker här på bloggen, jag har tjuvstartat lite med att lägga upp länkar till en del författare. Vissa av mina favoriter saknar hemsida att länka till, men jag kan ändå lägga upp en recension. Så titta in här, eller följ bloggen. Det kommer recensioner av fiction, av deckare och det som kanske är mest intressant för oss som skriver; om skrivarböcker.

Trevlig helg alla!