Taggar

, , , , , , , ,

Att det ska vara så mycket pappersarbete med att sälja e-böcker på nätet. Gjorde klart mitt konto på Amazon idag med alla nödvändiga uppgifter, skulle just gnugga händerna och ropa EUREKA när sista dialogrutan berättar att jag ska skriva ut en W-8BEN, signera med blått bläck och posta papperet till Amazon i Amerika innan jag kan börja ladda upp böckerna. Okey, det kunde varit värre, jag går till brevlådan i morgon.
Under tiden städade jag i min gamla dator. Där hittade jag bland andra pärlor en pjäs jag skrev när jag gick på Ölands Skrivarskola för jättemånga år sedan. En enaktare bestående av dialog. Den måste vara gammal, för man fick fortfarande röka på pubarna på den tiden. Jag tänker helt fräckt klistra in den i detta blogginlägg, så kan du skratta lite åt mig. Ni som känner mig från Kapitel 1 kanske till och med hittar ett och annat adverb i scenanvisningarna … mycket nöje gott folk! Jo, höll på att glömma; filmrättigheterna ÄR fortfarande till salu.

Plats: en liten restaurang någonstans i en mellanstor stad i Sverige.

Jannis:

KOM IGEN NU COSTA OCH PLOCKA UPP SKITEN I KÖKET. LATA JÄVLA MALLACCA!

Costa:

SAGAMISSO POTHANA JAG SKA NÄR JAG DRUCKIT UPP KAFFET.

Jannis:

TÄNK OM HÄLSOVÅRDSNÄMNDEN KOMMER OCH SER DETTA. JAG FÅR STÄNGA RESTAURANGEN OCH DU SITTER PÅ NÄSTA TÅG TILLBAKA TILL GREKLAND.

Costa:

DET ÄR INTE VÄRRE ATT DISKA OCH STÄDA I GREKLAND ÄN VAD DET ÄR HÄR. JAG ÖNSKAR ATT DU ALDRIG HADE LURAT HIT MIG. JO DÅ COSTA, KOM TILL SVERIGE OCH JOBBA OCH TJÄNA MYCKET PENGAR. VACKRA VILLIGA FLICKOR OCH LYX SOM DOM INTE ENS HAR LÄST OM I GREKLAND. TVI FAN!

Jannis:

KOM IGEN NU OCH STÄDA LITE, SÅ FARLIGT ÄR DET VÄL INTE? DU FÅR JU BÅDE PENGAR OCH BOSTAD. DET ÄR INTE MITT FEL OM INTE FLICKORNA VILL HA DIG.

Costa:

DE VILL VISST HA MIG, DET ÄR BARA DET ATT JAG ALDRIG ÄR LEDIG LÄNGE NOG FÖR ATT HINNA UPPVAKTA NÅGRA FLICKOR. JAG SLAVAR I DITT KÖK, I DIN RESTAURANG VARJE JÄKLA KVÄLL ÅRET OM. MALLACCA!

(En försynt röst från dörren)

Linda:

COSTA ÄR DU FÄRDIG? VI SKULLE JU GÅ PÅ BIO.

Costa:

JAG KOMMER NU LINDA. JANNIS! DU FÅR STÄDA SJÄLV IDAG JAG SKALL PÅ BIO OCH TAR LEDIGT DIN SNÅLE MALLACCA.

De går ut och promenerar till biografen. Efter filmen dricker de kaffe på en bar och pratar.

Linda:

JAG HÖRDE VAD NI SA TILL VARANDRA. VARFÖR ARBETAR DU DÄR OM DET ÄR SÅ DÅLIGT?

Costa:

JAG KOM TILL SVERIGE ILLEGALT OCH VÅGAR INTE SÖKA ANDRA JOBB. NATURLIGTVIS SÅ UTNYTTJAR JANNIS DET MEN JAG SKULLE HELLRE DÖ ÄN ÅKA TILLBAKA TILL GREKLAND UTAN NÅGRA PENGAR.

Linda:

JA MEN KAN DU INTE JOBBA I GREKLAND DÅ?

Costa:

JO DET KAN JAG, MEN JAG SA TILL ALLA ATT JAG SKULLE ÅKA TILL SVERIGE OCH BLI RIK FÖRST. SEDAN SKULLE JAG KOMMA TILLBAKA OCH ÖPPNA EN EGEN BAR.

Linda:

MEN BERÄTTA FÖR DEM HUR DET ÄR. OM DE ÄR VERKLIGA VÄNNER SÅ KOMMER DE ATT FÖRSTÅ.

Costa:

EN MANS HEDER ÄR VIKTIG I GREKLAND, DE SKRATTAR IHJÄL SIG OM JAG ÅKER TILLBAKA OCH SÄGER ATT JANNIS LURADE MIG. JAG MÅSTE BO HÄR OCH SPARA PENGAR FÖRST.

Linda:

HUR MYCKET SPARAR DU I MÅNADEN?

Costa:

JAG SPARAR UNGEFÄR TVÅ HUNDRA KRONOR VARJE MÅNAD.

Linda: (förvånad)

HUR MYCKET TJÄNAR DU?

Costa: (stolt)

JAG TJÄNAR TOLVHUNDRA, OCH DÅ SLIPPER JAG BETALA FÖR MAT OCH SÅ SOVER JAG PÅ SOFFAN PÅ KONTORET.

Linda:

VET DU HUR MYCKET JAG TJÄNAR I MÅNADEN? JAG TJÄNAR TRETTONTUSENFEMHUNDRA KRONOR EFTER SKATT. NÄR JAG HAR BETALAT MINA RÄKNINGAR SÅ HAR JAG SEX TUSEN KRONOR ÖVER. FATTAR DU? JAG SPARAR MER VARJE MÅNAD ÄN DU TJÄNAR!

Costa:

SAGAMISSO MALLACCA! NU JÄVLAR SKA JAG HA UPPRÄTTELSE.

(lämnar Linda åt sitt öde och springer tillbaka till Jannis)

Costa:

JANNIS DIN JÄVLA RÖVARE! VET DU HUR MYCKET MAN TJÄNAR I SVERIGE? JAG HAR PRATAT MED LINDA OCH DU HAR LURAT MIG! JAG VILL HA MER PENGAR ELLER SÅ SLUTAR JAG OCH ANMÄLER DIG FÖR ATT DU TAR IN SVARTJOBBARE.

Jannis:

OKEY DU HAR KOMMIT PÅ DET. HUR MYCKET VILL DU TJÄNA?

Costa: (osäkert)

JAG VILL HA TRETTONTUSEN KRONOR VARJE MÅNAD.

Jannis:

DU VET ATT OM DET BLIR FÖR DYRT SÅ KAN JAG INTE HA KVAR VARE SIG DIG ELLER RESTAURANGEN, SÅ TÄNK IGEN.

Costa:

OKEY, TIOTUSEN I MÅNADEN.

Jannis:

JA VI SÄGER DET. TIOTUSEN I MÅNADEN. SÅ DRAR JAG AV TVÅTUSEN FÖR LOGI OCH FYRATUSEN FÖR MATEN OCH DU BETALAR FÖR ÖL OCH CIGARETTER.

Costa:

OKEY, TACK, DÅ HAR JAG ÄNDÅ FYRATUSEN ÖVER I MÅNADEN. TACK SÅ MYCKET, JAG SKA POLERA GLASEN I BAREN NU INNAN JAG LÄGGER MIG.

Jannis:

JA FÖR DU FÖRSTÅR ATT JAG MÅSTE HA PENGAR TILL SKATTEN OCKSÅ SÅ VILL DU HA MER PENGAR FÅR DU BE OM UPPEHÅLLSTILLSTÅND OCH SÖKA ANDRA JOBB.

Costa:

JAG FÖRSTÅR. NU BLIR LINDA STOLT ÖVER MIG! NU KAN JAG KÖPA BLOMMOR OCH BJUDA PÅ RESTAURANG.

Jannis: (sarkastiskt)

VORE KANSKE BÄTTRE ATT JAG SATTE IN FYRATUSEN PÅ HENNES KONTO DIREKT. SÅ SKULLE ALDRIG TJEJERNA I GREKLAND TALA TILL EN MAN.

Costa:

TACK FÖR ATT JAG FICK BEHÅLLA JOBBET, JAG TÄNKTE INTE PÅ DE HÖGA SKATTERNA I SVERIGE NÄR JAG BLEV ARG.

Jannis:

GÅ NU OCH RING TILL LINDA OCH SÄG ATT JAG GJORT DIG TILL DELÄGARE I RESTAURANGEN OCH SKALL LÄRA DIG TILL BARTENDER. MAN MÅSTE LJUGA LITE FÖR ATT TJEJERNA SKALL BLI IMPONERADE I SVERIGE. DE TJÄNAR FÖR MYCKET PENGAR SJÄLVA FÖR ATT VARA FOGLIGA, VI KARLAR MÅSTE HÅLLA IHOP. SE SÅ RING NU OCH VISKA LITE AGAPIMO TILL HENNE. DET KOMMER ATT GÖRA SUSEN, SÅ SKALL JAG HÄLLA UPP EN OUZO ÅT OSS SÅ LÄNGE.

©Kicki Karlén