Taggar

, , , , , ,

Bild

Bilden är från åttiotalet, jag skrev redan då men inget jag ska publicera. Men drömmen fanns där. Här är jag med mitt favoritkramdjur Kalle, en tigerpython på nästan tre meter. Tyckte det skulle vara ett bra författarfoto då, det kom aldrig till användning så därför är det kul att kunna visa det nu, i den här presentationen.

Jag har skrivit sedan jag gick i småskolan. Jag har alltid älskat historier i alla former. Jag började läsa romaner i nioårsåldern, och på den vägen är det. Jag minns den regniga sommaren med mamma och pappa i vår stuga som låg i Saleboda, nära Nils Dackes grotta.
Jag var nog både grinig och besvärlig, de böcker jag tagit med mig hade jag läst ut och så klagade jag. Pappa sade att jag kunde låna en bok av honom. Mina föräldrar läste mycket och gärna, och det fanns alltid böcker att läsa. Den här första romanen jag fick i min hand var Paraplymakarens barn, skriven av Jascha Golowanjuk.
Den här boken öppnade en helt ny värld för mig. Jag som mest läst hästböcker och mysterieböcker, som man gjorde då i den åldern upptäckte att vuxenböcker var så mycket mer! Jag kunde möta nya människor, seder och kulturer. Jag kunde genom författarens ögon se andra länder och platser. Uppleva sådant som hänt för länge sedan, och sånt som mycket väl kunde hända i framtiden.
Eftersom det var en regnig sommar så var jag glad att Paraplymakarens barn hade en fortsättning; Främmande fågel. Den tredje boken om den lille pojken som skulle bli en världsberömd violinist heter Josef den lycklige. Jag är säker på att även om solen hade skinit varje dag hade jag ändå läst alla böckerna! Vilken fantastisk författare, och vilken tur att ha en pappa som ger en just den boken som för alltid gjort mig förälskad i historier och berättande.

Jag tyckte det var roligt att hitta på egna historier och ett tag tecknade jag serier. Mina konstnärliga talanger är inte så som de kunde ha varit, min högerhand är inte riktigt bra. Jag minns uppsattskrivningen i skolan, det som var bäst – och värst – av allt. Det bästa var att skriva, skriva med blyertsen raspande mot papperet. Hitta på. Jag hade aldrig svårt att skriva där i klassrummet, tvärtom. Det värsta var att vi inte fick skriva så långt vi ville, eller så länge för den delen. Jag skrev snabbare för att hinna skriva mycket, men då begränsade vår lärare antalet papper vi fick lämna in. Då började jag skriva små, små bokstäver för att få med så mycket som möjligt.
Hade jag gått i skolan idag så hade säkert läraren uppmuntrat det här intresset. Idag verkar allt mycket enklare, tack Internet! Det finns sidor för skrivande, grupper på facebook, tävlingar, e-noveller och romaner. Det är bara att skriva, skriva och skriva, för att öva och bli så duktig som möjligt. Ibland blir det utmärkta texter, ibland sådana jag knappt vill erkänna att jag har skrivit.

Jag har alltid drömt om att vara författare. Mitt problem är mest att jag har så många idéer så det är svårt att strukturera skrivandet, vilket en duktig författare bör kunna.
När jag upptäckte sidan Kapitel1 så upptäckte jag också det här med noveller. Nu försöker jag skriva på ett stort projekt, men samtidigt skriver jag noveller, ett format som passar min arbetsrutin.
Jag har vunnit några gånger i Novellracet som tidigare var på sidan, och även kommit med i Kapitel1s antologi Fångad av lust med två noveller som blir e-noveller både separat och i antologin som ges ut av kapitel1 förlag under våren.
Det känns spännande, jag känner mig sprattlande av glädje och ödmjuk på samma gång. Har också skickat in ett bidrag På Väg till e-xtra Vildsint, en annan antologi med noveller i e-format.

Nu har jag startat eget förlag som heter Balder Books. Tanken är att ge ut e-noveller och vem vet, kanske en roman så småningom. Här på Balder Books så har jag tre egna noveller som är klara för utgivning, när omslagen är klara. Jag hoppas också att få ge ut några noveller åt mina duktiga skrivarvänner. Jag avslöjar inte vem ännu, men de som vill hoppa på tåget kommer att få utrymme att presentera sig här i samband med deras release.
Min tanke är först och främst att ge ut noveller i e-format på Amazon, riktat till alla utlandssvenskar. Amazon har i sin stora vishet även tagit fram en gratis app så man kan läsa deras böcker på Iphone och surfplatta, man behöver alltså inte köpa deras egen läsplatta Kindle.

Som jag ser det så ligger världen öppen, noveller ökar i populäritet och e-boken är här för att stanna. Det är en stor förmån att få vara en smula delaktig i detta, både genom att skriva själv och även att kunna publicera andras utmärkta noveller. Det är så spännande och roligt att det inte ens känns som ett arbete, det är en förmån.

Kicki Karlén Författare och Förläggare på Balder Books.