Taggar

, , , , , ,

Det är lite att göra innan man kan ge ut den första novellen. Jag har nu:
* Registrerat mitt förlag, Balder Books på Bolagsverket som enskild firma.
* Registrerat mitt förlag på Kungliga Biblioteket och fått en lista med ISBN-nummer.
* Ringt en mycket trevlig dam på Amerikanska IRS och fått en EIN. Detta är för att de inte ska hålla tillbaka skatt på de e-böcker jag säljer på Amazon. Funderar du på att sälja på olika plattformar i USA? Det finns ett enkelt sätt att göra detta; ring från Sverige 001267-941-1099. Innan du ringer är det bra att förbereda sig genom att gå in på IRS hemsida och antingen söka på en SS-4 eller följa denna länk: http://www.irs.gov/uac/Form-SS-4,-Application-for-Employer-Identification-Number-(EIN)
Fyll i blanketten så du är redo att ringa. Det kan också vara bra att kunna bokstavera sitt namn och adress på engelska. Den här länken är till hjälp: http://sv.wikipedia.org/wiki/Bokstavering När du sedan ringer upp IRS så kommer de att fråga om det som finns på blanketten. I slutet av samtalet får du ett nummer, ditt EIN (employer-identification-number) och detta är viktigt så sprejmåla det på ditt hus, tappa aldrig bort det! Detta nummer måste du sedan fylla i när du registrerar dig på Amazon eller andra amerikanska plattformar. Sedan är det bara att köra på!

* Den roliga biten. På Amazon är det lätt att ladda upp sin bok. Det finns utmärkta guider att följa. Man kan också skapa ett omslag, antingen genom att ladda upp egna bilder eller genom att använde deras gratisbilder. Amazon betalar ut 35-70% i royalty per såld novell/bok. De olika siffrorna beror på till vilket land man säljer. En del länder kan också hålla tillbaka royaltyn tills man uppnått ett minimibelopp för utbetalning. Utbetalning sker till bank-konto, så det är bra att kolla vilken adress din bank har, med Swedbank finns dessa nummer på Internetbanken. Priset på boken? Det sägs att man inte ska lägga sig för lågt. Jag funderar på att göra det enkelt för mig; göra en mall där priset beror på hur lång novellen är.
* Min tanke med detta: jag vill ge ut främst noveller på svenska som skall vara tillgängliga världen över. Jag riktar mig mot dem som är utlandssvenskar, mot dem som lär sig svenska utomlands och vill öva på att läsa, och mot alla de svenskar som har upptäckt Amazon.
Självfallet vill jag också ge ut noveller på engelska, men dels kostar det att översätta, dels måste jag undersöka mer om hur rättigheter och sådant fungerar innan jag börjar jobba på den biten. Tyvärr är min engelska inte så bra att jag kan översätta novellerna själv, men jag ser en framtid i noveller på både svenska och engelska på Amazon.

* Ja, då är det bara att köra igång då! Håll koll på Balder Books, soon available for You at Amazon.com!

#BalderBooks